6 BENEFÍCIOS DE CONSTRUIR UMA BOA CAPA – 6 BENEFITS OF HAVING A GOOD BOOK COVER

1. O livro pode ser exposto para venda em diferentes sítios. Sem ela, apenas teria uma página de título.
Já lá vai o tempo em que a capa era apenas reflexo do capricho de quem comprava o livro e cuja principal função era proteger as páginas que cobria. Actualmente, uma capa diz muito sobre o livro e o autor.

2. Possibilita demonstrar visualmente, qual o género do livro.
Uma boa capa transmite imediatamente o género que livro que temos à nossa frente, podendo atrair mais facilmente o nosso público-alvo.

3. Pode mostrar imagens que são importantes no livro (uma personagem, um lugar, um objecto).
Muitas vezes, uma capa acaba por se tornar num símbolo marcante, associada a uma determinada obra ou autor e a um período histórico.

4. Ajuda a que o autor se destaque da concorrência.
A partir dos anos 20, a capa tornou-se numa forma de promoção do livro, num meio que se tornou mais e mais competitivo. Os livros são actualmente como outros tantos produtos, alvo de desejo, na nossa sociedade de consumo e uma capa colorida e chamativa apela ainda mais a esse espírito.

5. Demonstra profissionalismo.
Uma boa capa passa uma imagem profissional da obra e do seu autor, podendo transformar-se numa forma de potencializar a venda do livro.

6. Pode transmitir o sentido da história. (É triste, alegre…?)
A capa deve transmitir o espírito do livro, revelando um pouco daquilo que o leitor pode encontrar e instigando-o a descobrir o resto, adquirindo a obra. Deve funcionar como uma espécie de sinopse visual do livro.


1. You can display your book for sale in plenty of different places. Without it, you only have a title page.
A book cover is no longer just something an owner, on a whim, wants, in order to protect the paper inside. Nowadays, the cover can, and often does, say a lot about the book and its author.

2. You can let people know, visually, what genre your book is.
A good cover shows, or lets through, almost immediately, the genre of the book, easily attracting your audience, pulling them in.

3. You can display images that are paramount to the book (a character, a place, an object, etc.).
Many times, a cover ends up being a striking symbol of a specific book or author, or even a historical period.

4. You can stand out amongst your competition.
Starting in the 20’s, the cover became a way of promotion, in an environment that only got more and more competitive as time went on. Currently, a book is, like many other products, an object of desire in our consumer-based society, and a cheerful and appealing cover stimulates that drive even more.

5. It is a display of professionalism.
A good cover shows a professional image for the book and its author, enhancing the book’s sales numbers.

6. It can convey the sense of the story. (Is it sad, cheerful…?)
The cover should convey the book’s spirit, revealing a bit of it to the audience and making the potential reader get curious and want to discover more, possibly acquiring the book. The cover should, when masterfully done, work as a visual synopsis of the book.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.